Anna-Lena Laurén älskar och uthärdar livet i Moskva

Okategoriserad

Allt går att lösa med regler och elektriska vinschar

26 Aug , 2015, 21.16 Anna-Lena Laurén

 

Det går knappt att röra sig i Moskvas centrum just nu på grund av alla vägarbeten. Överallt grävs det upp gatstenar och nya trottoarer anläggs. Till saken hör att nya trottoarer byggdes på exakt samma ställe för några år sedan. Det är svårt att inte tänka på vad den före detta Kreml-kardinalen Gleb Pavlovskij sade när jag intervjuade honom förra veckan, nämligen att vägarbeten i Moskva inte är vägarbeten. Det är projekt som regelbundet startas av höga tjänstemän för att de ska kunna driva in kickbacks av byggföretag.

(Här är intervjun: http://hbl.fi/nyheter/2015-08-24/767575/glad-over-att-kreml-sparkade-mig-i-tid).

bild (29)Jag tillhör dem som vägrar vara cyniska på precis vartenda plan när det gäller Ryssland. Men när det gäller stora byggprojekt – vägar, hus, fotbollsstadion – så är det tyvärr ett faktum att de nästan aldrig genomförs här utan att stora mängder pengar försvinner ner i statligt och kommunalt anställdas fickor. Det är en av anledningarna till att OS i Sotji blev så dyrt.

 

Trots detta kände jag en stor tillfredsställelse över att se cykelvägar byggas. Det ska sägas på en gång att de främst har symbolisk betydelse.bild (31) Cykelvägarna är alldeles för få för att det i praktiken ska vara möjligt att tryggt ta sig fram på cykel i Moskva, det existerar inget sammanhängande nät av dem. Men att de åtminstone byggs på några ställen är ett litet framsteg som gör mig på gott humör. Att få ner konsumtionen av fossila bränslen är en kamp i stenhård motvind i Ryssland där bilen fortfarande är en av de viktigaste statussymbolerna. Men någonstans måste man börja.

I Moskva kan man även hyra cyklar i cykelställ som har placerats ut lite varstans i staden. Jag har inte testat dem, främst av säkerhetsskäl. Jag vill inte cykla i en stad som saknar cykelvägar på de flesta ställen och där bilister inte alls är vana vid cyklister. Min sparkcykel som jag kan använda på trottoarerna och ta med i metron är ett bättre alternativ än så länge. Vi får se hur det utvecklar sig.

bild (30)

 

 

 

 

 

Jag får ofta frågan varför jag inte köper bil. Folk som precis som jag är omgivna av metro, bussar, spårvagnar och trådbussar ställer mig denna fråga. Det är ett mysterium. Moskvas kommunaltrafik är alldeles utmärkt och väldigt förmånlig, men  fortfarande anser många att det är en prestigefråga att inte behöva använda sig av den.

Samma personer är fortfarande överraskade över de nya parkeringsreglerna som innebär att man inte längre lämna sin bil var man vill! (En mänsklig rättighet.) De vinschar bort den! Just det, säger jag och myser. Allt går att lösa med regler och elektriska vinschar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *